فرایند خرید و فروش همواره با چالش های گریزناپذیری روبرو است. بازگشت کالا یا مرجوعی کالا از این دست چالش ها است. بیشتر فروشندگان از مرجوع کردن محصول روی گردان هستند و آن را به ضرر خود می دانند اما اگر به روش صحیح مدیریت شود، می توان زیان وارده را به حداقل رساند.

فروشندگان حرفه ای و مجرب می دانند که مدیریت خدمات بازگشت کالا برای اعتمادسازی مشتری اهمیت زیادی دارد. شاید در وهله اول خسارت ببینند اما به مرور و در فروش های آتی ضرر و زیان آن ها جبران می شود.

دلیل ساده ای دارد؛ وقتی مشتریان بدانند و باور داشته باشند که بازگشت کالا آسان است، تمایل بیشتری به خرید از شما دارند. همچنین به واسطه نحوه خدمات رسانی عالی، مشتریان برند شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی خواهند کرد.

چرا مدیریت بازگشت محصول مهم است؟

بازگشت کالا محرک ساده ای برای ناامید کردن مشتریان است، به وفاداری مشتری لطمه می زند و همزمان کسب و کار شما را تهدید می کند. حدود 95٪ مصرف کنندگان می گویند که تجربه ضعیف بازگشت کالا باعث می شود دیگر از آن برند خرید نکنند.

بهترین راه برای جلوگیری از دردسرهای بازگشت محصول چیست؟

در وهله اول از وقوع آن جلوگیری کنید. درنظرگرفتن اقدامات خاص برای جلوگیری از خرید کالای اشتباه موجب صرفه جویی در زمان و هزینه های شما و مشتریانتان می شود. در این لینک چند راه برای انجام این کار وجود دارد.

مدیریت بازگشت با مجموعه ای از چالش های عملیاتی، از جمله انتظارات مصرف کننده، تدارکات معکوس (reverse logistics)، و محدودیت های دیتا همراه است. اما شما ناتوان نیستید.

ابزارهای زیادی برای کمک به مدیریت بازگشت کالا به روش اصولی و در عین حال حفظ سودآوری و موفقیت عملیاتی وجود دارد.

مدیریت بازگشت کالا

مدیریت برگشت کالا به محض اینکه مشتری درخواست بازگشت سفارش را ارائه می کند، شروع می شود. مرجوع کردن کالا شامل همه چیز از خدمات پس از فروش و پاسخگویی به سوالات مشتری، تا تحویل اقلام برگشتی، بررسی کیفیت، ارسال معکوس به انبار اصلی و مدیریت موجودی است.

خدمات مشتری، تدارکات و موجودی انبار نقش های کلیدی در فرآیند مرجوعی کالا ایفا می کنند.

شما می توانید با جایگزین کردن اقلام برگشتی سالم به جای موجودی انبار، زیان های مالی کسب و کار را به شدت کاهش دهید البته، تنها پس از ارزیابی دقیق و مرتب سازی محصولات برگشتی.

درک این نکته مهم است که مدیریت بازگشت برای هر کالایی عملی نمی شود، اما زمانی که میسر باشد، جریانی فراتر از تحویل کالا به فروشنده اصلی است. به عنوان مدیر فروشگاه، باید یک سیستم مدیریت مرجوعی توانمند داشته باشید تا از مدیریت بهینه موجودی و فروش اطمینان حاصل کنید. چنین سیستمی نه تنها کل فرآیند را خودکار می کند، بلکه احتمال خطا را نیز از بین می برد و در عین حال فرآیند را بسیار سریع تر می کند.

مراحل مرجوع کردن کالا

بیایید نگاهی به مراحلی بیندازیم که معمولاً در مدیریت بازگشت کالا دنبال می شود. اگرچه ممکن است قبلاً از این موضوع آگاه باشید، در اینجا خلاصه ای سریع از مراحل مرجوعی کالا آورده شده است:

1- مشتری به دلایل متفرقه درخواست استرداد یا بازگشت محصول را دارد.

2- استرداد، تعویض یا استرداد وجه با توجه به وضعیت کالا توسط فروشگاه تایید یا رد می شود.

3- اگر کالا سالم باشد، توسط نماینده از مشتری تحویل گرفته می شود.

4- کالا به مرکز توزیع بازگردانده می شود و در آنجا از نظر خسارت بررسی می شود.

5- در صورت عدم وجود خسارت و امکان فروش مجدد کالا، مجدداً انبار شده و به انبار اصلی بازگردانده می شود.

6- موجودی کسب و کار تجارت الکترونیک مجدداً ذخیره می شود یا کالای برگشتی دور انداخته، نوسازی یا تعمیر می شود.

در طول کل فرآیند، نرم افزار بازگشت به خودکار کردن کل فرآیند بازگشت کمک می کند و امکان شفافیت کامل در مورد محل نگهداری محصول برگشتی را می دهد.

آیا می توانیم مرجوعی کالا را در نرم افزار فروشگاهی کنترل و مدیریت کنیم؟

در خرده فروشی و فروشگاه مدیریت بازگشت شامل برقراری ارتباط با مشتریانی است که می خواهند محصول خریداری شده را برگردانند، همچنین به دست آوردن، سازمان دهی و ذخیره مجدد کالاهایی که بازگردانده یا مبادله شده اند.

به دلیل سرعت بخشی به کار و کاهش خطای انسانی، نرم افزار فروشگاه نباید یک ابزار مستقل باشد. در واقع ترکیب آن با صندوق فروش، انبار و حسابداری می تواند به صرفه جویی در زمان و هزینه کمک کند.

با سیستم های یکپارچه این سناریو هم برای فروشنده و هم مشتری بسیار ساده تر و سریعتر انجام می شود.

یکپارچگی این قابلیت ها در سیستم واحد برای انواع کسب و کارها مانند بوتیک ها، فروشگاه های لوازم خانگی، هایپراستار و سوپرمارکت ها، فروشگاه های مواد غذایی یا رستوران ها سفارشی می شود.

می خواهم نرم افزار فروشگاهی طلوع را رایگان تست کنم.

چگونه مرجوعی کالا را در نرم افزار فروشگاهی طلوع کنترل و مدیریت کنیم؟

این مطلب به بررسی جزئیات نرم افزار فروشگاهی طلوع اختصاص دارد. سیستم مدیریت بازگشت و نظارت که در اینجا در مورد آن صحبت خواهیم کرد، در قلب نرم افزار مدیریت فروشگاهی طلوع قرار دارد.

نرم افزار CRM فروشگاهی طلوع مشکلات مربوط به کنترل و مدیریت کالای مرجوعی را برطرف می کند. ما ویژگی های هیجان انگیزی را پوشش داده ایم، از جمله اینکه چگونه نمایندگی های خدمات می توانند به راحتی اقلام آسیب دیده یا گم شده را مدیریت کنند.

اگر مشتری صندوق فروشگاهی (POS) یکپارچه با انبار دارد.

در سیستم صندوق فروشگاهی طلوع زبانه ای به نام «برگشت از فروش جدید» طراحی شده است. با فشردن آن دو راه پیش روی ماست:

1- شماره فاکتور اصلی را داریم؛

شماره فاکتور مرجع اصلی که قبلا ثبت شده وارد می کنیم. کل اقلام فاکتور بارگذاری می شود، کالای مدنظر یا تمام کالاها را تایید می کنیم.

عملیات مربوط به سند انبار یعنی اضافه شدن به موجودی انبار و ثبت سند مربوطه اتوماتیک انجام می شود. به همین ترتیب سند مربوطه در حسابداری به عنوان یک فاکتور مرجوعی ثبت می شود.

مبلغ به مشتری برگشت می شود یا مشتری در سیستم بستانکار می شود. فاکتور مذکور به عنوان یک فاکتور مرجوعی در لیست فاکتورهای مرجوعی درج می شود.

در چنین حالتی فاکتور مرجوعی ارتباط سیستمی با فاکتور اصلی دارد.

2- شماره فاکتور اصلی را نداریم؛

اگر بدون فاکتور اصلی بخواهیم عملیات برگشت از فروش جدید انجام دهیم، در صندوق، زبانه برگشت از فروش جدید، مشتری و قلم کالا را انتخاب می کنیم. با این شیوه فاکتور مرجوعی مستقل به نام مشتری ثبت می شود.

اینجا هم سند انبار و سند حسابداری مربوطه خودکار ثبت می شود.

اما اگر مشتری صندوق فروش ندارد.

در امور مالی، لیست فاکتورهای مرجوعی گزینه ای به نام «فاکتور مرجوعی جدید» داریم، نام مشتری و همین طور نام کالا را انتخاب می کنیم، در نهایت فاکتور مرجوعی ثبت می کنیم. مانند روش صندوق اینجا هم سند انبار و سند حسابداری مربوطه خودکار ثبت می شود.

نتیجه گیری

تقریباً 74 درصد از مصرف کنندگان بیان می کنند که تجربه بازگشت کالا باید بهبود یابد. تمرکز بر روند بازگشت خود می تواند به شما کمک کند از رقبا متمایز شوید.

مشتری که کالایی را برمی گرداند، باید به عنوان فرصتی برای افزایش وفاداری طولانی مدت مشتری مورد استقبال قرار گیرد.

در کنار هم قرار دادن سیستم های مختلف، پاسخگویی فروشنده را سرعت می بخشد و امکان می دهد تا بدون ترک صفحه صندوق فروش، به طور یکپارچه عملیات مرجوعی کالا را انجام دهند.

به طور معمول سیستم بازگردانی کالا با سیستم های مدیریت موجودی و انبار ادغام می شود و امکان استفاده از اطلاعات همپوشانی را فراهم می کند. نظارت بر انبار، کنترل موجودی، بارکد، ردیابی شماره مدل و سایر ویژگی های خاص در سیستم مرکزی گنجانده شده است.

اکنون می توانید با یک راه حل نرم افزاری ساده و مقرون به صرفه مرجوع کردن آسان، راحت و بدون دردسر داشته باشید.

می خواهم نرم افزار فروشگاهی طلوع را رایگان تست کنم.